Fairphone, une alternative équitable


Par Timothée,
 Le 17/06/13

Le monde de la téléphonie mobile n’a guère été épargné par des scandales ayant trait aux conditions de production des smartphones. C’est à partir de ce constat que des ingénieurs néerlandais ont souhaité développer le FairPhone, premier smartphone qui se veut équitable : « notre but était de voir si on pouvait faire les choses différemment en incluant des valeurs sociales à la base de la production d’un téléphone portable », affirme Roos van de Weerd, de la société FairPhone.

Concrètement, comment ça se manifeste ? Tout d’abord, les minerais qui composent le téléphone sont issus de mines qui ne font pas l’objet de conflits armés, où les mineurs sont traités décemment (sujet abordé courant 2011 sur Test Mobile).

Ensuite, la phase construction et assemblage du mobile est réalisée en Chine et un point d’honneur est cependant mis sur les bonnes conditions de travail des employés.

Enfin, pour se démarquer des autres constructeurs, l’accent sera mis sur le recyclage puisque pour chaque FairPhone vendu, 3 € seront reversés pour le recyclage des téléphones portables au Ghana.

Côté technique, le FairPhone est équipé d’un écran de 4.3″ qHD en Dragontrail, d’un CPU Quad Core Mediatek 6589, d’un appareil photo 8 mégapixels, d’une caméra frontale 1.3 mégapixels. Il tourne sous Android 4.2 Jelly Bean avec une surcouche développée par Kwame Corporation (Open Source).

A ce jour, la production des téléphones va pouvoir être lancée puisque le cap des 5 000 commandes a été atteint (plus de 9 000 mi juin). Les premières livraisons sont prévues pour l’automne. Mais la société ne s’arrête pas là. L’idée finale serait de développer, à terme, un téléphone qui ne serait nocif ni pour l’homme ni pour l’environnement. Le genre de projet qui pourrait faire bouger les lignes dans le monde de la téléphonie mobile.

Le FairPhone est vendu 325€ TTC, plus d’infos ici.

 

Pour les anglophones, voici un extrait de notre interview avec Roos van de Weerd, de FairPhone :

Test Mobile: How did you get the idea of FairPhone ?

Roos van de Weerd : Fairphone started three years ago as a campaign aimed at creating more awareness around the abuses in the supply chain of electronics. Our goal was to understand the system and see if things could be done differently if you produced a phone putting social values at the base of your mission. That made Fairphone both a storytelling artifact (our campaign), but also a real product that could function as a catalyst to change the way products are made and eventually positively influence an economic system based mainly on profit maximization.

Initially, we decided to set up our formal organizational structure as an NGO (non-governmental organization). We soon realized however that, despite shared values on creating social impact, the NGO structure was not a perfect model. Around the same time, we had been in talks with operators, who were willing to support us on both our mission and the sales and there were an increasing amount of people asking us when the phone would hit the market, so they could buy it. “Wow!”, we thought, but also “mmm, what’s next”. So far, we had been funded by the Dutch government and by social funds like Stichting DOEN, but what would it mean to actually create our own revenue?

We realized that this could be a very real possibility and given we were going to sell an actual product, being a company would be a more appropriate funding model. It would make it easier to market our product and generate money to reinvest in our long-term mission. So, that’s when we decided to set up a company, take seed money from an investor who understands our mission, and run it as a social enterprise: applying commercial strategies to maximize social impact. After all, we were going to be part of the economic system. Our goal has never been and never will be to maximize profits for external shareholders.

 

TM : You have more than 5 000 pre-orders. What is your final goal now ?

Yes woohoo! 9600, as we speak. More then we have ever dreamed. We don’t like to speak in ‘final’ goals, because for us the journey is the destination. This reacts on how we work. Examples of our goals are: 

  • Working towards a fully recyclable phone made from human and environmentally-friendly materials, free from plastics and toxins.
  • Creating more partnerships, for example now working on fairtrade cobalt and gold. 
  • Being able to make more interventions in the supply chain. Keeping the definition of fair als point of discussion. 
  • Raise awareness in the industry and hopefully being able to make a change 

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